"כולנו אך דמויות בסיפור,
התפקיד למפרע כתוב ותפור.
כולנו הומצאנו לתכלית ידועה,
לא נוכל לחולל חדשות לישועה,
או להשתנות ולהיות לאחרים-
כי איננו אלא דמויות בספרים"

"הסיפור שאינו נגמר", מיכאל אנדה, הוצאת "לנדורי", עמוד 81

יום שישי, 25 במאי 2012

יום המגבת

קובץ:The Hitchhiker's Guide to the Galaxy HEB cover.jpgהיום, בתאריך 25.5 נחגג יום המגבת.
בעקבות סדרת הספרים (מדע בדיוני בהתגלמותו) "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" מאת דאגלס אדאמס, נחגג יום המגבת בתאריך זה (היום!) וכל החוגגים זוכרים לקחת איתם מגבת לכל מקום שאליו ילכו.
יום המגבת הראשון נחגג בשנת 2001, רק כדאי שתדעו את זה.

אז למה מגבת?
בספר הראשון בסדרת הספרים נכתב על חשיבותה של המגבת לכל טרמפיסט בגלקסיה: 




מגבת, כך הוא אומר, היא הדבר השימושי המאסיבי ביותר שאפשר שיהיה לטרמפיסט הבין-כוכבי. במידת מה, מפני שהיא בעלת ערך מעשי גדול. אתה יכול להתעטף בה ולחמם עצמך בעוברך דרך ירחיה הקרים של ג'אגלאן ביתא; אתה יכול לשבת עליה בחופי חולות השיש הבוהקים של סנטראגינוס 5, בשואפך את אדי הים המשכרים; אתה יכול לישון, מכוסה בה, מתחת לכוכבים הזורחים זריחה אדומה כל כך בעולם המדבר של קאקראפוּן; להשתמש בה כמפרש למִינִי דוברה במורד נהר עש האיטי והעצום; להרטיבה לצורך שימוש בקרב יד-אל-יד, לכורכה סביב ראשך כדי להימנע מאדים מהבילים או ממבטה של "מפצפצת החרקים הרעבתנית מטְראאָל" (חיה מטומטמת עד אימה, המניחה כי אם אתה אינך רואה אותה, גם היא אינה רואה אותך - טיפשה כמו בלטה אבל מאוד מאוד רעבתנית.) במקרי חירום אתה יכול לנפנף במגבתך כאות למצוקה, וכמובן, לייבש עצמך באמצעותה אם עדיין היא נראית נקייה די הצורך. אך חשוב יותר הוא הערך הפסיכולוגי העצום של מגבת. מסיבות לא ברורות, אם יקבּוֹע (שאינו טרמפיסט) נוכח שטרמפיסט זה או אחר נושא עמו את מגבתו שלו, מוּכנית יניח שבבעלותו של אותו טרמפיסט גם מברשת שיניים, בגד רחצה, סבון, פחית ביסקוויטים, משקה, מצפן, מפה,תרסיס נגד חרקים, ביגוד למזג אוויר רטוב, חליפת חלל, כרטיסים להצגה וכן הלאה. יתרה מזו, היקבוע ישמח להשאיל כל אחד מפריטים אלה, או עשרה פריטים אחרים שהטרמפיסט "איבד בדרך" לרוע מזלו. היקבוע יאמר בלבו, שכל אדם הנוסע בטרמפים לאורכה ולרוחבה של הגלקסיה, מסתפק במועט, מבקר בפרבריה, נאבק לנוכח סיכויים אפסיים, מנצח ועם זאת יודע היכן המגבת שלו, הוא בבירור אדם שאין לזלזל בו. ומכאן צמח משפט שהפך לנכסי צאן ברזל, בסלנג של הטרמפיסט המצוי. כמו "הי, שסרת (פגשת, ראית, שכבת עם, הכרת) את המגניב (ברנש יחדני ממש) ההוא, פורד פרפקט? זה מזניב (ברנש יחדני לאללה) אחד שבאמת יודע איפה המגבת שלו" 
"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" מאת דאגלס אדאמס,  הוצאת כתר, 1985. תרגום: מתי ונגריק ודנה לדרר.



טוב, אז איפה היינו?
יום המגבת.
אז עכשיו, כסיימתם לקרוא את הקטע הזה ואתם יודעים פחות או יותר מהי חשיבותה של מגבת, בואו נדבר על כך שלא כל כך מעריכים את המגבת, ולא ראיתי היום אף אחד עם מגבת ברחוב. לכן החלטתי שאם אצא היום החוצה אקח איתי מגבת, ליתר ביטחון. אם במקרה חייזרים ירצו להרוס את כדור הארץ בשביל לבנות פה כביש (או מה שהם לא רצו לעשות ועשו בספר), אז אני אהיה מוכנה.


יום מגבת שמח כולם ואל תשכחו את המגבות שלכם,
ספיר






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה